عکس RUG رنگی مجرا ادراری

فهرست مطالب

عکس-RUG-رنگی-مجرا-ادراری

عکس RUG ( آر یو جی ) یکی از راه های تشخیص بیماری تنگی مجرا ادرار می باشد، زمانی که لوله خروج ادرار تنگ شود و مایع نتواند به راحتی از آن عبور کند تنگی مجرای ادراری به وجود می آید. در روش عکس RUG رنگی مجرا ادراری متخصص ارولوژیست کنتراست دستگاه را وارد لوله ادرار می کند تا آن را بررسی کنید.

کلینیک درمان در منزل تهران همراز 24 ساعته تمامی خدمات پرستاری مانند خدمات رادیولوژی در منزل و سرم تراپی در منزل تهران را ارائه می دهد و شما می توانید در هر کجای تهران و یا کرج که هستید از خدمات درمانی در خانه استفاده کنید.

تماس: ۰۹۱۲۳۰۳۹۳۱۶ – ۰۲۱۲۲۶۸۹۳۹۸

عکس RUG چیست؟

RUG مخفف Retrograde UrethroGram  یورتروگرافی رتروگراد به عکس برداری رنگی از مجاری ادرار آقایان می گویند. با استفاده از این روش که توسط متخصص ارولوژیست انجام می شود می توان خیلی بهتر تشخیص بیماری های مجاری ادراری مانند تنگی مجرا ادرار را تشخیص داد.

اورتروگرام رتروگراد به ما امکان می دهد تا هرگونه ناهنجاری ساختاری در مجرای ادرار از جمله نواحی باریک (استریکچرها یا انقباضات) و بیرونی ها (دیورتیکول) را ارزیابی کنیم. این آزمایش تشخیصی معمولاً در بیماران مرد در مواقعی که مشکوک به تنگی مجرای ادرار باشد انجام می شود.

از یک مایع شفاف به نام ماده حاجب رادیولوژی برای تشخیص مجرای ادرار استفاده می‌شود و می‌توان مجرای ادرار را با استفاده از اشعه ایکس بررسی کرد و تنگی مجرای ادرار را تشخیص داد.

در این روش سوند 1 الی 2 سانت داخل مجرا ادرار می شود و عکس برداری انجام می شود.

 

عکس-RUG-چیست؟

عکس RUG رنگی مجرا ادراری چگونه است؟

در ابتدا باید به پشت یا پهلو دراز بکشید و از مجرای ادرار و مثانه عکسبرداری با اشعه ایکس گرفته می شود. ماده حاجب اشعه ایکس (رنگ) به آرامی وارد مجرای ادرار شما می شود. این ممکن است مقداری دردناک باشد، اما زمان زیادی نمی برد. اشعه ایکس بیشتری با رنگ گرفته می شود تا مجرای ادرار شما واضح تر دیده شود.

این روش بسیار کوتاه می باشد:

  • از شما خواسته می شود که به پهلو دراز بکشید.
  • روی میز اشعه ایکس یک پارچه استریل برای حفظ حریم خصوصی قرار خواهد گرفت.
  • دهانه مجرای ادرار برای از بین بردن هر گونه باکتری روی سطح تمیز می شود.
  • مایع شفاف استریل (رنگ) مستقیماً در مجرای ادرار قرار داده می شود و اشعه ایکس عکس برداری می کند تا آناتومی شما را ثبت شود.
  • ممکن است احساس کنید خنکی زمانی که رنگ وارد مجرای ادرار و مثانه شما می شود. اگر دوست دارید می توانید روی مانیتور عکس RUG خود را در همان لحظه مشاهده کنید.

آمادگی قبل از عکس RUG رنگی مجرا ادراری

برای آمادگی در این تست لازم نیست کار خاصی انجام دهید، شما باید به طور معمول تغذیه خود را داشته باشید و هم مایعات بنوشید. این آزمایش در کلینیک انجام می شود و نیازی به آرامبخش و بیهوشی ندارد. اگر در حال حاضر کاتتر در مثانه خود ندارید، باید  قبل از انجام آزمایش نمونه ادرار بدهید. اگر کاتتر در مثانه خود دارید، نمونه برداری با کاتتر در جای خود انجام می شود. اگر در حال حاضر آنتی بیوتیک مصرف نمی کنید، قبل از آزمایش به شما یک آنتی بیوتیک داده می شود.

چقدر زمان برای تست RGU نیاز است؟

RGU به تشخیص ناهنجاری های مجرای ادرار کمک می کند و درمان مناسب را بر اساس مکان و انقباض آن اجام می شود. این روش تشخیصی تنا در 5 الی 10 دقیقه انجام می شود و زمان زیادی را نمی گیرید.

بعد از انجام عکس RUG رنگی مجرا ادراری می توانید به خانه بروید و در انجا استراحت کنید، نیازی به بستری قبل و بعد از آزمایش نمی باشد.

عوارض عکس RUG

پس از عمل، احتمالاً می توانید به فعالیت های عادی خود بازگردید. ممکن است برای یک روز یا بیشتر احساس سوزش خفیفی در حین ادرار داشته باشید. اگر متوجه علائم غیرعادی مانند تب، درد طولانی مدت یا خون در ادرار شدید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.

باید گفت که این آزمایش عوارض خاصی ندارد و بی خطر می باشد، فقط در موارد بسیار نادر ممکن است به مایع رنگی عکس برداری حساسیت نشان دهند که قابل کنترل می باشد.

 

عوارض-عکس-RUG

چه کسانی به اورتروگرام رتروگراد نیاز دارند؟

پزشکان معمولاً RGU را برای مردانی توصیه می کنند که علائمی دارند که نشان دهنده مشکل در مجرای ادرار هستند، مانند مشکل یا درد در هنگام ادرار، وجود خون در ادرار یا عفونت های مکرر دستگاه ادراری. همچنین برای ارزیابی آسیب های مجرای ادرار یا آلت تناسلی استفاده می شود.

علت تنگی مجرای ادراری

علت تنگی مجرای ادراری در مردان می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. ازجمله این دلایل:

  • علل مادرزادی که البته این علت شایع نمی باشد
  • عفونت مجرای ادراری درمان نشده در اثر روابط جنسی محافظت نشده و پر خطر
  • شکستن بخش قدامی لگن حین تصادف با وسایل نقلیه یا سقوط از ارتفاع یا ماندن زیر آوار
  • برخورد ضربه ی محکم زین دوچرخه یا اسب به لای پا
  • برخورد لای پا با لبه ی جدول یا حین پریدن از روی مانع
  • لگد خوردن به آلت یا زیر بیضه ها (لای پا) در حین نزاع یا ورزش های رزمی

در کلینیک درمان در منزل تهران همراز می توانید از تمامی خدمات پزشکی و پرستاری در خانه تهران و کرج برخوردار شوید.

خدمات پزشکی همراز شامل

ویزیت پزشک عمومی متخصص عفونی- داخلی – بیهوشی- قلب- جراح- روانپزشک و انجام  پروسیجرهای پزشکی در منزل

خدمات پیرا پزشکی شامل

فیزیوتراپی- کاردرمانی- گفتاردرمانی- مامائی

فروش و اجاره تجهیزات پزشکی شامل

تخت برقی و بیمارستانی – تشک مواج سلولی و تخم مرغی –دستگاه اکسیژن ساز- کپسول اکسیژن – پالس اکسیمتر- ونتیلاتور- مانیتور- بای پپ- آمبوبگ- لارنگسکوپ- کیف احیا- فشارسنج- ویلچر- واکر- عصا – فتوتراپی

خدمات آزمایشگاهی شامل

انواع مختلف نمونه گیری ( خون –سپتوم- زخم- کووید 19-IGM- IGG) در منزل

خدمات پرستاری و کمک پرستاری

کنترل علائم حیاتی – سرم تراپی- تزریقات – کنترل قند خون و بخیه – گچ گیری- بازکردن گچ- سونداژ- سوند بینی و معده –شستشوی گوش- پانسمان ساده – پانسمان سوختگی – پانسمان زخم بستر- پانسمان پای دیابتی

ارائه خدمات ICU و  CCU و POST ICU

ارائه خدمات پاراکلینیکی شامل

انجام سونوگرافی و ماموگرافی در منزل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این پست را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

مقالات مشابه