رادیوگرافی vcug در تهران

فهرست مطالب

رادیوگرافی-vcug-در-تهران

رادیوگرافی VCUG یا سیستورتروگرام دفع ادرار، یک آزمایش کم تهاجمی است که از یک فناوری اشعه ایکس ویژه به نام فلوروسکوپی برای مشاهده مجاری ادراری و مثانه کودک استفاده می کند. VCUG می تواند به تشخیص ریفلاکس مثانه، وضعیتی که در آن ادرار از مثانه به شمت کلیه ها برمیگردد استفاده می شود. تست رادیوگرافی vcug در تهران توسط کلینیک درمان در منزل همراز انجام می شود.

اگر وضعیت جسمانی بیمار شما وخیم باشد و نتواند به درمانگاه مراجعه کند برای آسایش و راحتی آن می توان آزمایش ها و درمان بیمار در منزل انجام شود. انواع آزمایش ها و خدمات رادیولوژی مانند VCUG و خدمات پرستاری مانند سرم تراپی در منزل تهران توسط کلینیک همراز در تهران و کرج بصورت شبانه روزی به انجام می رسد.

رادیوگرافی vcug کودکان

سیستورتروگرام ادراری کودکان (VCUG) از فلوروسکوپی نوعی عکس برداری با اشعه ایکس، برای بررسی مثانه و دستگاه ادراری تحتانی کودک استفاده می کند. نتایج معاینه به پزشک شما اجازه می دهد تا تعیین کند که آیا وضعیت کودک شما نیازی به جراحی دارد و یا با دارو درمان می شود.

در این آزمایش از شکل خاصی از اشعه ایکس به نام فلوروسکوپی و ماده حاجب استفاده می کند. کودک در معرض دوز کمی از تابش یونیزه قرار می گیرد تا تصاویر برداری داخل بدن انجام شود.

فلوروسکوپی امکان دیدن اندام های داخلی در حال حرکت را فراهم می کند. هنگامی که مثانه با ماده حاجب محلول در آب پر شده و سپس از آن خالی می شود، رادیولوژیست قادر است آناتومی و عملکرد مثانه و دستگاه ادراری تحتانی را مشاهده و ارزیابی کند.

کاربرد عکس برداری VCUG

سیستورتروگرام تخلیه ادراری، رادیولوژیست را قادر می سازد تا ناهنجاری های دستگاه ادراری را تشخیص دهد. این معاینه اغلب پس از عفونت دستگاه ادراری برای بررسی وضعیتی به نام رفلاکس مجرای ادراری توصیه می شود.

نمونه عکس رادیو گرافی VCUG

عکس-VCUG

رفلاکس وزیکوورترال

ادرار در کلیه تولید می شود و از طریق حالب (ureter) جریان می یابد، لوله ای که ادرار را از هر کلیه به مثانه می رساند. مکانیزم دریچه ای از برگشت ادرار به کلیه ها با پر شدن مثانه جلوگیری می کند. ادرار از طریق مجرای ادرار از مثانه خارج می شود و در طی ادرار از بدن دفع می شود.

در برخی از کودکان، ناهنجاری در دریچه یا حالب‌ها باعث می‌شود که ادرار به سمت عقب جریان یابد، وضعیتی که به آن رفلاکس مثانه (VUR) می‌گویند و در موارد خفیف ادرار فقط به حالب تحتانی برمی گردد، در موارد شدید می تواند به کلیه برگردد.

دلایل رفلاکس مثانه

معمولا کودکان مبتلا به این بیماری با آن متولد می شوند. علل دیگر عبارتند از:

  • انسداد در دریچه های مثانه یا مجرای ادرار
  • ادرار غیر طبیعی با فشار بسیار بالا در داخل مثانه
  • تخلیه ناقص مثانه

عفونت دستگاه ادراری ممکن است تنها علامت این مشکل باشد. اگر رفلاکس شدیدتر باشد، ممکن است به مرور زمان باعث ایجاد اسکار در کلیه ها شود.

آماده سازی برای رادیوگرافی vcug

حتما پزشک خود را در مورد داروهایی که کودکتان مصرف می کند و در صورت داشتن هر گونه حساسیت به خصوص به مواد حاجب اطلاع دهید. همچنین پزشک خود را در مورد بیماری های اخیر یا سایر شرایط پزشکی مطلع کنید. اگر کودک مبتلا به عفونت ادراری (UTI) است، باید یک دوره آنتی بیوتیک را گذرانده باشد و در روز معاینه تب نداشته باشد.

برای رادیوگرافی VCUG در تهران که توسط کلینیک درمان در منزل همراز انجام می شود کودک شما نیازی به ناشتا بودن و پوشیدن لباس خاصی ندارد. برای فرزندتان توضیح دهید که در طول معاینه چه اتفاقی خواهد افتاد تا ترس آن ها کم تر شود.

کودک شما باید تمام لباس هایش را دربیاورد. یک کاتتر (لوله) از طریق مجرای ادرار آنها به مثانه آنها وارد می شود. در پایان آزمایش در حالی که روی تخت دراز کشیده است ادرار می کند. به ندرت نیاز به آرامبخش پیدا می کنند.

آماده-سازی-برای-رادیوگرافی-vcug

تجهیزات مورد نیاز برای VCUG در منزل

این معاینه معمولاً از یک میز رادیوگرافی، یک یا دو لوله اشعه ایکس و یک مانیتور ویدیویی استفاده می کند. فلوروسکوپی اشعه ایکس را به تصاویر ویدئویی تبدیل می کند. پزشکان از آن برای مشاهده و راهنمایی روش ها استفاده می کنند. دستگاه اشعه ایکس و یک آشکارساز روی میز آزمایش ویدئو را تولید می کنند.

یک کاتتر، یک لوله پلاستیکی منعطف و توخالی، برای پر کردن مثانه با ماده حاجب محلول در آب استفاده خواهد شد. قطر کاتتر کمتر از مجرای ادرار است.

لازم به ذکر است برای انجام رادیگرافی vcug در منزل نیازی به آماده سازی تجهیرات نیست و کلینیک درمان در منزل همراز تمامی وسایل مورد نیاز را با خود به همراه دارند.

سیستورتروگرام دفع ادرار VCUG چگونه انجام می شود؟

پزشک کلینیک همراز این معاینه را به صورت سرپایی انجام خواهد داد.

تکنسین کار را با قرار دادن کودک روی میز شروع می کند. نوزادان و کودکان خردسال را ممکن است در یک پتو یا سایر محفظه‌ها محکم بپیچانند تا به آنها کمک کند در طول تصویربرداری بی‌حرکت بخوابند.

عکسبرداری با اشعه ایکس از شکم ممکن است قبل یا بعد از کاتتریزاسیون مثانه انجام شود. کاتتریزاسیون مثانه توسط یک متخصص آموزش دیده خاص، یک پرستار، پزشک یا تکنسین انجام می شود. پس از تمیز کردن ناحیه تناسلی، یک کاتتر از طریق مجرای ادرار، لوله ای که ادرار را از مثانه به خارج از بدن می برد، وارد می شود. کاتتر ممکن است به پوست چسبانده شود تا در طول عمل از جای خود جدا نشود. سپس مثانه با ماده کنتراست مایع پر می شود. وقتی مثانه پر شود، کودک روی میز اشعه ایکس ادرار می کند. ممکن است از یک تشتک یا پد جاذب برای گرفتن ماده کنتراست مایع استفاده شود. رادیولوژیست یا تکنسین از فلوروسکوپی برای نظارت بر پر شدن مثانه و ادرار استفاده می کند. تصاویر اشعه ایکس در طول مانیتورینگ به دست خواهد آمد. پس از بررسی تصاویر اشعه ایکس برای اطمینان از کامل بودن معاینه، کاتتر خارج می شود.

رادیولوژیست بررسی می کند که آیا هر یک از مواد کنتراست مایع به یک یا هر دو حالب و کلیه ها عقب می رود و آیا شکل و خطوط مثانه و مجرای ادرار طبیعی است یا خیر.

کودک باید بی حرکت بماند و ممکن است در حین گرفتن تصاویر اشعه ایکس نیاز به نگه داشتن نفس برای چند ثانیه داشته باشد. این به کاهش احتمال تار شدن تصویر کمک می کند.

مدت زمان انجام رادیوگرافی vcug در منزل

وقتی معاینه کامل شد، تکنسین ممکن است از شما بخواهد که صبر کنید تا رادیولوژیست تأیید کند که تمام تصاویر لازم را دارد.

سیستورتروگرام تخلیه ادرار معمولاً در عرض 30 دقیقه کامل می شود.

آیا vcug برای کودکان درد دارد؟

سیستورتروگرام تخلیه ممکن است برخی از کودکان را بترساند و ممکن است گریه کنند. با این حال، این یک روش بدون درد است که به کودک شما آسیب نمی رساند. آنتی سپتیک مورد استفاده برای تمیز کردن و آماده سازی برای قرار دادن کاتتر ممکن است احساس سردی کند. برخی از کودکان ممکن است هنگام قرار دادن کاتتر و پر شدن مثانه با ماده کنتراست مایع احساس ناراحتی کنند. اکثر کودکان این روش را پس از توضیح همه قسمت های آن می پذیرند.

پزشک کلینیک همراز به والدین اجازه داده شود تا در اتاق فلوروسکوپی برای آرامش کودک بمانند. همه، به جز بیمار، در اتاق فلوروسکوپی از پیش بند سربی استفاده می کنند تا از قرار گرفتن در معرض اشعه محافظت کنند. والدینی که مایل به ماندن در اتاق فلوروسکوپی هستند، ملزم به پوشیدن پیشبند مخصوص هستند.

نتایج آزمایش توسط کلینیک همراز در تهران

یک رادیولوژیست، یک دکتر آموزش دیده برای نظارت و تفسیر معاینات رادیولوژی، تصاویر را تجزیه و تحلیل خواهد کرد. رادیولوژیست گزارش امضا شده ای را برای مراقبت های اولیه یا پزشک ارجاع دهنده شما ارسال می کند تا نتایج را با شما در میان بگذارد.

نتایج-آزمایش-توسط-کلینیک-همراز-در-تهران

مزایا و معایب رادیوگرافی VCUG تهران در منزل

فواید

سیستورتروگرام های ادراری اطلاعات ارزشمند و دقیقی را برای کمک به پزشکان در پیشگیری از آسیب کلیه در بیماران مبتلا به عفونت مجاری ادراری ارائه می دهد.

نتایج معاینه به پزشکان اجازه می دهد تا تشخیص دهند که آیا درمان ضروری است یا خیر. برخی از شرایط نیازی به درمان ندارند، در حالی که برخی دیگر ممکن است به دارو نیاز داشته باشند. حتی ممکن است برخی نیاز به جراحی داشته باشند.

پس از معاینه اشعه ایکس هیچ تشعشعی در بدن شما باقی نمی ماند.

اشعه ایکس معمولاً در محدوده تشخیصی معمولی برای این معاینه عوارض جانبی ندارد.

خطرات

همیشه احتمال کمی سرطان در اثر قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه وجود دارد، با این حال با توجه به مقدار کمی پرتوهای مورد استفاده در تصویربرداری پزشکی، مزایای تشخیص دقیق بسیار بیشتر از خطر مرتبط است.

دوز تابش برای این روش متفاوت است.

برخی از کودکان بلافاصله پس از عمل احساس ناراحتی در هنگام ادرار می کنند. این ناراحتی معمولا در کمتر از 12 ساعت برطرف می شود.

رادیوگرافی vcug در تهران و کرج

کلینیک درمان در منزل همراز با در اختیار داشتن تکنسین ها متخصص با بهترین شرایط رادیوگرافی VCUG در تهران و کرج را در خانه انجام می دهد تا کودک شما احساس ترس کمتری داشته و با آرامش آزمایش انجام شود.

محدودیت های VCUG کودکان چیست؟

سیستورتروگرام تخلیه ادرار نمی تواند انسداد جریان ادرار از کلیه ها را ارزیابی کند. در صورت مشکوک شدن به انسداد به معاینات تکمیلی نیاز است.

در حالی که عفونت ادراری فعال و درمان نشده وجود دارد، سیستورتروگرام تخلیه ادراری نباید انجام شود. اگر کودک مبتلا به عفونت ادراری (UTI) است، باید یک دوره آنتی بیوتیک را گذرانده باشد و در روز معاینه تب نداشته باشد.

خدمات پزشکی همراز شامل

ویزیت پزشک عمومی متخصص عفونی- داخلی – بیهوشی- قلب- جراح- روانپزشک و انجام  پروسیجرهای پزشکی در منزل

خدمات پیرا پزشکی شامل

فیزیوتراپی- کاردرمانی- گفتاردرمانی- مامائی

فروش و اجاره تجهیزات پزشکی شامل

تخت برقی و بیمارستانی – تشک مواج سلولی و تخم مرغی –دستگاه اکسیژن ساز- کپسول اکسیژن – پالس اکسیمتر- ونتیلاتور- مانیتور- بای پپ- آمبوبگ- لارنگسکوپ- کیف احیا- فشارسنج- ویلچر- واکر- عصا – فتوتراپی

خدمات آزمایشگاهی شامل

انواع مختلف نمونه گیری (خون –سپتوم- زخم- کووید 19-IGM- IGG) در منزل

خدمات پرستاری و کمک پرستاری

کنترل علائم حیاتی – سرم تراپی- تزریقات – کنترل قند خون و بخیه – گچ گیری- بازکردن گچ- سونداژ- سوند بینی و معده –شستشوی گوش- پانسمان ساده – پانسمان سوختگی – پانسمان زخم بستر- پانسمان پای دیابتی

ارائه خدمات ICU و  CCU و POST ICU

ارائه خدمات پاراکلینیکی شامل

انجام سونوگرافی و ماموگرافی در منزل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این پست را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

مقالات مشابه